2011-03-10 16:46Nyheter

Reportage: Nattskift på Niscayahs larmcentral

Klockan är strax efter sju på kvällen och nattpasset på Niscayah Säkerhetscenter har precis dragit igång. På larmcentralen, som ligger i Stockholm, har larmoperatörerna tagit plats bakom de datorbelamrade skrivborden.

Där ska de nu hålla ställningarna de följande tolv timmarna och hantera inkomna larm från Niscayahs kunder.

– Välkommen till Säkerhetscenter, du talar med Philip.

Philip, som arbetar som larmoperatör, lyssnar uppmärksamt på personen i andra änden av telefonen samtidigt som han effektivt knappar på tangentbordet.

– Då behöver jag din kontrollkod. Tackar. Och din personkod. Toppen, då är larmet fördröjt en timme. Trevlig kväll, säger han och kopplar bort samtalet.

Kundspecifika åtgärder vid larm

Personen som ringde in till larmcentralen arbetar i en av lokalerna där Niscayah ansvarar för att fjärraktivera inbrottslarmet och i kväll var han tvungen att jobba senare än planerat.

– Om folk jobbar över så måste de ringa in och anmäla det till oss. Annars aktiveras larmet medan de är kvar i lokalerna, säger Philip.

De ärenden som kommer in till Säkerhetscenter kan handla om allt från att ett brand- eller inbrottslarm har gått till att olika larmfunktioner ska fjärrstyras eller att väktare måste kontaktas. Larmoperatörerna ansvarar för att ta emot larmärendena och hantera dem enligt en kundspecifik åtgärdslista.

– Åtgärderna skiljer sig åt beroende på kundens krav och önskemål. Ibland ska vi direkt kontakta väktare eller polis om ett larm går medan vissa kunder vill att vi ska ringa en kontaktperson på deras företag först, säger Philip. Sedan ringer telefonen igen och han vänder sig mot datorskärmen för att hantera nästa ärende. Den här gången är det en person som av misstag hade råkat dra igång larmet på sin arbetsplats. Hade han inte snabbt ringt och rapporterat det hade Niscayahs Säkerhetscenter skickat ut en väktare till platsen.

Kameralarm allt vanligare

Klockan tickar på och börjar nu närma sig elva. Hittills har kvällen varit relativt lugn – något som inte hör till vanligheterna. På en vägg bakom larmoperatörerna sitter en stor skärm som visar alla inkomna ärenden och larm. Bredvid den sitter ännu en skärm som är uppdelad i flera mindre rutor där kameraövervakningar från ett flertal av Niscayahs kunder visas. 

Pär- Johan, som arbetar som larmoperatör, berättar att just kameralarm är vanliga på kvällar och nätter. Ett kameralarm innebär att en kamera, som är installerad hos kunden, är programmerad att reagera på rörelser. När någon passerar kameran skickas ett larm till larmcentralen som då måste kolla upp vad kameran har reagerat på.

På andra sidan bordet hojtar Philip.

– Nu går ett kameralarm, säger han och pekar på sin datorskärm.

På skärmen visas en helt vanlig asfalterad skolgård. Mitt på gårdsplanen sitter en pojke på sin cykel, han ser ut att fundera lite och efter en halv minut trampar han därifrån.

– Vi måste kolla alla kameralarm, det kan ju hända att det är folk som vill förstöra, göra inbrott eller klottra, lägger Pär-Johan till.

Om ett kameralarm skulle visa att något faktiskt är på tok så har larmoperatörerna möjlighet att koppla upp sig på högtalare för att kommunicera med skadegörarna.

– De flesta blir chockade när de hör våra röster ur högtalarna och sticker oftast på en gång då. Annars tillkallar vi utryckning till platsen, säger Philip.

Reportaget kommer från tidningen Niscayah Säkert! nr 2 2010
Ursprungstext: Malin Larshammar


Om Securitas Technology

STANLEY Security är en global säkerhetsleverantör och erbjuder innovativa helhetslösningar inom säkerhet och brandskydd. Vi ingår i Stanley Black & Decker-koncernen med fler än 60 000 anställda runt om i världen. I Sverige finns STANLEY Security på mer än 30 orter med över 900 medarbetare. Vårt erbjudande omfattar hela säkerhetskedjan från riskanalys och design, via installation och driftsättning till underhåll och daglig hantering av säkerhet.