2014-02-13 12:04Pressmeddelande

Inbrottsskydd med abonnemang för småföretagare

Ett inbrott i en småföretagares verksamhet kan vara förödande för driften och för lönsamheten. Att ha ett inbrottsskydd kan rädda affärerna. Men kan också vara krångligt och kostsamt. Sigva är ett vinimportföretag i Stockholm med 17 anställda, som behövde ett enkelt inbrottsskydd för att säkra inventarier, datorer och produktlager.

-  Alla ingångar till vår verksamhet behöver ett bra skydd mot oönskade personer och aktiviteter, oavsett om det gäller ingångar till vårt nätverk eller via ytterdörren. Skalskyddet är utformat så att det kräver minsta möjliga inblandning från oss vilket är perfekt för då vi kan fokusera på vår kärnverksamhet utan onödiga avbrott, säger Stefan Christiansson som är VD för Sigva AB.

Det är säkerhetsföretaget Stanley Security Solution som tagit fram ett abonnemangsbaserat inbrottsskydd för småföretagaren. Lösningen ingår en ny grupp av abonnemangstjänster för säkerhet i mindre företag - Stanley SAFE™.

-  Vi vet att småföretagare vill ha enkla lösningar som kräver minimal tid och samtidigt ett fullgott skydd. Vår förmåga att lösa avancerade säkerhetsbehov har vi använt när vi har standardiserade larm och skydd för det mindre företaget, säger Tom Vetterlein, utvecklingsansvarig för erbjudandet Stanley SAFE™ Inbrott.

Undersökningar visar att småföretagare vill kunna få mer tid över för sin kärnverksamhet och slippa ägna sig åt det som inte tillhör deras expertområde. IT och teknik är ett av fem toppområden som småföretagare saknar tid för och kunskap om, enligt en rapport om småföretagarens vardag från PwC.

Att småföretagaren har ont om tid och behöver stöd i IT- och teknikfrågor gör att behovet av expertis är en viktig faktor även i säkerhetstekniska frågor. Genom abonnemangstjänsterna för säkerhet ingår allt som behövs: teknisk utrustning, installation, funktionsgaranti, uppkoppling mot larmcentral och väktarutryckningar till en fast månadskostnad.
Detta gör att småföretagaren kan överblicka sina säkerhetskostnader  och undvika oförutsedda utgifter för t ex utryckningar då tjuven varit framme eller ett teknisk problem uppstått som kräver underhåll.
Många försäkringsbolag ger också lägre premier för småföretagaren med ett gott inbrottsskydd.

-  Den här typen av säkerhetslösningar liknar min telefonlösning. Jag betalar en månadskostnad och behöver inte bekymra mig för på hur jag skydda min verksamhet mot inbrott eller vad jag ska göra om tjuven är framme, säger Stefan. Jag kan koncentrera mig på det mitt bolag är till för.

Så funkar inbrottslarm:
System för inbrottslarm skiljer sig från andra larmsystem bl.a. genom att det kopplas till och från dagligen. Dessutom måste ett inbrottslarm kunna avgöra vem som är vän och vem som är fiende. Ett inbrottslarm består av ett antal delar som i samverkan upptäcker och ger larm vid obehörigt intrång i de övervakade lokalerna. Vid utlöst larm kan larmklockor och sirener starta för att ge en avskräckande effekt, samtidigt som larmet överförs till larmcentral. Larmcentralen kontaktar bevakningsföretag och polis som åker ut och om möjligt griper förövaren, tar hand om eventuella skador, återställer larmet samt kontaktar innehavaren av larmanläggningen om skador uppstått.

Stanley Security Solutions (fd Niscayah) är den största elektroniska säkerhetsleverantören i Europa som erbjuder innovativa helhetslösningar inom säkerhet och brandskydd. Stanley Security Solutions finns i 14 europeiska länder med över 6000 medarbetare och 200 000 kunder och ingår i Stanley Black & Decker koncernen.

Stanley Security Solutions erbjuder hela säkerhetskedjan, från riskanalys och säkerhetsteknisk design, till installation, driftsättning och underhåll. Genom moderna larmcentralstjänster erbjuds också virtuell bevakning och rondering samt krisjour.