2013-11-12 09:49Pressmeddelande

Ishotellet får nytt brandskydd

null

Stanley Security Solutions står bakom brandskyddet när årets upplaga av ICEHOTEL nu byggs i Jukkasjärvi. Minusgrader, hög luftfuktighet och en byggnad som rör sig är några av utmaningarna.

Nya lagkrav har gjort att även ett hotell som är byggt av is och snö behöver brandskydd, även om det innehåller få saker som kan fatta eld. Redan när lagen trädde i kraft förra året låg Stanley Security Solutionsbakom den första installationen. Nu ska allt vara klart till säsongsstarten den 6 december.

Det handlar om att sätta in multisensorer, det vill säga kombinerade rökdetektorer och värmedetektorer, i  64 rum och sviter samt i korridorer och isbar. Detta i en ovanligt kall byggmiljö där man normalt inte sätter in brandlarm. Lösningen är unik eftersom hotellet byggs upp på nytt varje år.

– Det var en stor utmaning att bygga in skyddet första gången. Vi visste ju inte hur bra detektorerna skulle fungera i kylan och den höga luftfuktigheten som gör att det bildas frost. Men det har fungerat över förväntan. Vi har bara haft ett falsklarm och det var när en gäst tjuvrökte i en städskrubb, säger Alf Kero, platschef på ICEHOTEL.

I maj när hotellet tinade tog man tillvara på all utrustning och nu pågår årets förberedelser för att montera in den igen.

– Nu vet vi i alla fall att det fungerar, men det är fortfarande en utmaning med att ingenting är riktigt fast. Hotellet rör sig hela tiden och sjunker sakta under säsongen, säger Alf Kero.

– Vi har också fått anpassa skyddet till hur röken beter sig. I vanliga fall stiger den uppåt men i den här kalla miljön lägger den sig i stället på marken, säger Mattias Hellgren som är kundansvarig för ICEHOTEL på Stanley Security Solutions.

ICEHOTEL är ett av Sveriges mest kända turistmål. Ungefär 50 000 personer besöker hotellet varje säsong.

Stanley Security Solutions (fd Niscayah) är den största elektroniska säkerhetsleverantören i Europa som erbjuder innovativa helhetslösningar inom säkerhet och brandskydd. Stanley Security Solutions finns i 14 europeiska länder med över 6000 medarbetare och 200 000 kunder och ingår i Stanley Black & Decker koncernen.

Stanley Security Solutions erbjuder hela säkerhetskedjan, från riskanalys och säkerhetsteknisk design, till installation, driftsättning och underhåll. Genom moderna larmcentralstjänster erbjuds också virtuell bevakning och rondering samt krisjour.