2009-09-18 14:08Pressmeddelande

Mer flexibelt med Niscayahs utbildning för deltidsbrandmän

I Rosersberg strax norr om Stockholm pågår nu en av Sveriges första utbildningar av deltidsbrandmän - i privat regi. Niscayah arrangerar och såväl instruktörer som elever är mycket nöjda så här långt.

Birger Telander, instruktör inom brand och räddning, berättar:

- Jag jobbade tidigare för Räddningsverket med sånt här i ett antal år. Skillnaden nu mot då är tolkningen av kursplanen. Kul att se lite pedagogisk utveckling, för det är vad det handlar om. Jobbet för Niscayah är betydligt mer dynamiskt om man jämför med det statligt mer tröga.

Vi pratar med Robert Petersson, en av eleverna, för att få veta lite mer. Vad tycker du om utbildningen så här långt?

- Den är väldigt bra och lärorik med duktiga föreläsare och experter inom små områden. Jag tycker att lärarna håller en bra nivå och gillar att vi har öppna diskussioner och får ställa mycket frågor.

Hans Relefors på Niscayah är en av de som arrangerat den här utbildningen, som heter Räddningsinsats. Under första veckan fanns han på plats för att ta in synpunkter och anpassa fortsatt utbildningsplan utifrån dem:

- Vi reviderar alltid våra utbildningar eftersom och försöker anpassa dem efter eleverna som kommer in. Vi har tidigare haft kunder som ansett att alla ska se samma film och höra samma budskap. Då har vi situationsanpassat utbildningen för att stimulera och ge optimal utveckling. Varför lära sig något de redan kan?

Redan efter första veckan i Rosersberg har Niscayah höjt utbildningsnivån ett snäpp.

- Många kan redan väldigt mycket, vilket innebär att nivån kommer att höjas betydligt mot vad som ursprungligen planerats, avslutar Hans Relefors, projektansvarig på Niscayah.

Hans Relefors, projektansvarig, Niscayah AB, 070-565 65 45