2022-06-27 07:49Pressmeddelande

Team Rynkebys Stockholmslag cyklar för välgörenhet!

Team Rynkeby - StockholmslagetTeam Rynkeby - Stockholmslaget

Snart är det dags igen för Team Rynkeby att klicka i pedalerna och trampa det dryga 1300 kilometrarna till Paris. Team Rynkeby grundades år 2002 i Danmark när 11 motionscyklister med anknytning till det danska juiceföretaget Rynkeby Foods A/S bestämde sig för att cykla till Paris för att se avslutningen av Tour de France. Med Rynkeby foods som huvudsponsor och teamets engagemang med att samla in andra sponsorer lyckades dem inte bara genomföra sin resa utan även återvända hem efter en vecka på cykeln med ett överskott på drygt 44 500 kronor.

Pengarna kom att doneras till förmån för barncanceravdelningen på Odense Universitetshospital i Danmark, och därmed var en ny tradition född.

Ända sedan dess har Team Rynkeby cyklat för välgörenhet och idag består teamet av 2 400 motionscyklister och 550 medhjälpare fördelat på 64 lokala lag över 9 länder, Danmark, Sverige, Finland, Norge, Färöarna, Island, Tyskland, Schweiz och Belgien.

Under 2021 donerade Team Rynkeby 98,9 miljoner svenska kronor till organisationer som hjälper barn med allvarliga sjukdomar. Utav dessa har 35 miljoner kronor gått till Barncancerfonden och Barnhjärnfonden i Sverige.

STANLEY Security är som redan känt väl engagerade i såväl cykeltävlingar som välgörenhetsevent till förmån för barn i svåra situationer. Det är därför en självklarhet att vi även i år går in som guldsponsor till Team Rynkebys Stockholmslag. Det är en spännande resa med ett otroligt bra ändamål som vi mer än gärna är med och stöttar”, säger Niclas Gustafsson Försäljnings- & marknadsdirektör STANLEY Security Sverige.

Team Rynkeby i Sverige består av totalt 16 team utspridda från norr till söder, i stockholmsteamet har vi Jennie Johansson administratör på STANLEY Securitys Huddinge kontor, vi har även Christer Persson service projektledares som cyklar med team Linköping, två personer som under senaste åren bidragit till Team Rynkebys framgångar. Men när hela världen år 2019 drabbades av Coronaviruset, Covid-19 tvingades de tänka om, det planerade cykelevenemangen utanför Sveriges gränser ställdes in och teamen fick på varsitt håll lägga om rutterna i Sverige. Jennie med sitt Stockholmsbaserade team och Christer med sitt Linköpings team. Det cyklades från norr till söder i ett sommarsverige som bjöd på riktigt varma dagar.

Trots den nya situation som samhället ställts inför stannade inte insamlingen av, dessa drivna medlemmar i Team Rynkeby har under de senaste åren fortsatt sitt engagemang och insamlingen har inte avstannat. Jennie och Christer kommer bägge två att delta i årets cykelresa som går av stapeln 9 juli 2022 mot Frankrike och Paris, vi önskar dem ett stort lycka till med sitt engagemang och ser fram emot att följa deras resan framåt.